AsphaltPlanet.ca > Québec > Autoroute 720 

Western Terminus: A-15/20 at the Turcot Interchange in Southwest Montreal.

Eastern Terminus: Rue Notre Dame just east of Vieux Port.

Regions: Agglomeration de Montreal

Routing: A-720 is a short freeway spur leading east from A-20 at the Turcot interchange through Downtown via an underground Tunnel to Rue Notre Dame east of the core.

Pictures on this page are arranged in order from west to east.  A-720 East photos are left-aligned in the last column, while A-720 west photos are right-aligned.  Center-line pictures are centered within the last column.



Location

Description

Photo

East-
Bound

West-
Bound

A-720 begins its trek at the Turcot Interchange -- there it meets A-15 and A-20.  Click here for A-15 images and here for A-20 images

Agglomeration de Montréal

Le Sud-Ouest

A-720 begins at Montreal's Turcot interchange -- this photo shows the eastbound carriageway passing underneath Autoroute 15.  The Turcot interchange is to be rebuilt in the coming years.

 

L'aut. 720 début à l'échangeur Turcot.  Cette photo semble la chaussée en direction est passant en-dessous de l'aut 15.  L'échangeur Turcot doit être reconstruit au cours des années à venir.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)

Agglomeration de Montréal

Le Sud-Ouest

Immediately east of Autoroute 15, the eastbound lanes of A-720 (Ville-Marie Autoroute) pass under the opposing carriageway.  Along A-20 and A-720, between Route 138 and the Turcot the carriageways are inverted so that opposing traffic passes by on the right hand side.

 

Juste à l'est de l'aut. 15, la chaussée en direction est de l'aut. 720 (aut. Ville-Marie) passe en dessous de la chaussée opposée.  Le long des autoroutes 20 et 720, entre la route 138 et l'échangeur Turcot les chaussées sont inversée de sorte que la circulation opposée passent à la droit du conducteur.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)

Agglomeration de Montréal

Westmount

Overhead signage on the Ville-Marie Autoroute at the Turcot interchange.  Notice how the roadway sags as it passes over the viaduct that carries the A-720 through the Turcot Interchange.  I presume the highway was designed in this manner, however, I cannot understand why any engineer would ever want to built a structure in such a way.  The Turcot interchange is interesting because of its scale, however it is an eyesore,  it is in failing condition, and it is eagerly awaiting replacement.

 

Signalisation aérienne à la bretelle vers l'aut. 15 nord à l'échangeur Turcot.  L'échangeur Turcot est un échangeur massif et laid.  L'échangeur est en mauvais état et sera démoli quand un remplacement adjacent est construit. 

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Westmount

Overhead signage in advance of the Turcot Interchange.  Note the reference to Aut. Décarie -- MTQ has been busy removing the proper name from its freeway guide signage as it converts highway signs to clearview font.

 

Signalisation aérienne en avance de l'échangeur Turcot.  Notez que la signalisation inclut le nom 'Aut. Décarie'.  Récemment, Le MTQ a retiré les noms propres des autoroutes de la signalisation autoroutière quand il install les panneaux nouveaux avec la police clearview.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Westmount

A-720 is built on a substantial hillside -- as such, the westbound carriageway is situated at a substantially higher elevation than the eastbound carriageway.

 

L'aut. 720 est construit sur une colline substantielle.  En tant que tel, la chaussée en direction ouest est situé à une altitude nettement plus élevé que la chaussée en direction est.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)

Agglomeration de Montréal

Westmount

Overhead signage in advance of the exit to Rue Atwater.

 

Signalisation avancée au-dessus de l'aut. 720 pour la sortie vers rue Atwater

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Westmount

Overhead signage at the exit to Rue Atwater

 

Signalisation aérienne à la bretelle de sortie vers la rue Atwater.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Overhead signage for the exit to Rue Guy.  As is indicated on the signage, Rue Guy is signed as the preferred route from the freeway into Downtown Montreal.

 

Signalisation aérienne pour la sortie vers la rue Guy.  Comme il est indiqué sur la signalisation, la rue Guy est signé que la route préférée de l'autoroute jusqu'au le centre-ville de Montréal.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Overhead signage at the exit to Rue de la Montagne.  Note the pull-through signage indicating the Lafontaine Tunnel ahead.  A-720 was first proposed to connect directly with A-25 via what is now Souligny Avenue.

 

Signalisation aérienne à la sorite vers la rue de la Montagne.  La signalisation pour la circulation à travers indique que le tunnel Lafontaine est de 12km plus loin.  L'aut. 720 a été proposé une fois de se connecter directement à l'autoroute 25, juste au nord du tunnel Lafontaine à ce qui est devenu l'avenue Souligny.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

The beginning of the Ville-Marie Tunnel.  The Ville-Marie Tunnel stretches 2km underneath the Downtown core of Montreal. Montreal is the only city in Canada to have a freeway passing beneath the core of the city.

 

Le début du tunnel Ville-Marie.  Le tunnel Ville-Marie s'étend sur 2 km en dessous de centre-ville de Montréal.  Montréal est le seul ville au Canada à avoir une autoroute passant sous de son centre-ville.

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

A-720 meets A-10 at a partial interchange located entirely within the tunnel.  Click here for A-10 images.

Agglomeration de Montréal

Westerly view from the St-Laurent Boulevard overpass.  Autoroute 720 passes underneath of Montreal's convention centre via a tunnel.

 

Vue vers l'ouest à partir du pont d'étagement du boul. St-Laurent.  L'autoroute 720 passe en dessous du palais de congrès de Montréal via un tunnel.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Easterly view from the St-Laurent Boulevard.

 

Vue vers l'est à partir du pont d'étagement du boul. St-Laurent.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Beyond the Ville-Marie tunnel A-720 passes by Old Montreal (Vieux-Port).

 

Au-delà du tunnel Ville-Marie, l'aut 720. à travers au coté nord de vieux-port.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)

Agglomeration de Montréal

Westbound advanced signage for the ramp to Autoroute 10 from the Ville-Marie Autoroute.  The Ville-Marie Autoroute intersects Autoroute 10 via a complex series of underground tunnels.

 

Signalisation en direction ouest pour la bretelle vers l'autoroute 10 à partir de l'autoroute Ville-Marie.  L'autoroute Ville-Marie croise l'autoroute 10 par l'intermédiaire d'un réseau complexe des tunnels souterrains.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

 This view looks westerly from the hôtel de ville Avenue overpass.

 

On vue vers l'ouest depuis le pont d'étagement de l'av. de l'hôtel de ville.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Easterly view along Autoroute 720 from the Avenue de l'hôtel de ville overpass.

 

Vue en direction est depuis le pont d'étagement de l'av. de l'hôtel de ville.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

Beyond the main Ville Marie Tunnel A-720 passes through several short tunnel segments.

 

 Au-delà de la segment principal du tunnel Ville-Marie, l'aut. 720 traverse par le biais plusieurs court segments du tunnel.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)

Agglomeration de Montréal

Within the tunnel sections gore signage is illuminated.

 

 Dans la sections sous-terrain, la signalisation aux bretelles est illuminé.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)

Agglomeration de Montréal

At the east end of the Ville Marie Tunnel A-720 merges with its service road to become Rue Notre Dame.

 

 Au terminus est de l'aut. Ville-Marie, les voies rapides fusionnent avec la voie de dessert à devenir la rue Notre-Dame.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 12/7/2008

High-res: (1440x960)

Agglomeration de Montréal

Easterly view from the rue Amherst overpass towards the eastern end of the Ville-Marie Autoroute.  The Jacques-Cartier Bridge is visible in the distance beyond the end of the freeway.

 

Vue en direction est vers le terminus est de l'autoroute Ville à partir du pont d'étagement de la rue Amherst vers le terminus est de l'autoroute Ville-Marie.  Le pont Jacques-Cartier est visible au loin au-delà la fin de l'autoroute.

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Agglomeration de Montréal

View of Downtown Montreal and the eastern terminus of the Ville-Marie Autoroute from high above the city on the Champlain Bridge.

 

Deux vues du centre-ville de Montréal et le terminus est de l'autoroute Ville-Marrie à partir de haut au-dessus de la ville sur le pont Champlain.

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

Photographed by: AsphaltPlanet.ca

Date: 5/24/2010

High-res: (1440x960)     (2400x1600)

<- A-640          PQ Highways          A-730 ->
AsphaltPlanet.ca


© 2006-2012 AsphaltPlanet.ca.  AsphaltPlanet@asphaltplanet.ca

Page Created: December 13, 2008.
Last Updated: December 13, 2011.